fredag 27 mars 2009

Politikerna leker kull

Jag tycker mig ana en ny trend i politiken; efter att i många år ha slängt dagisfraser på varandra, ni vet: Det var inte jag - det var han! eller Det var hon som börja!, har oppositionen och regeringen på senaste tiden börjat leka kull. Och visst kan vi väl unna de hårt jobbande folkvalda att få släppa sargen på talarstolen och bara ha lite kul?!

Här erbjuder jag en exklusiv inblick i lekhagen, förlåt, debatten:

Regeringen: 
"Vi tycker det är jättedumt att storbolag och banker som går med förlust och varslar folk samtidigt ger jättebonusar till cheferna. Försök att tycka bra, om ni kan?!" 
Regeringen kastar bollen på oppositionen, "kull ni har den!"

Oppositionen: 
"Ha ha, jättelöjligt för ni har ju själva godkänt bonusar i de statliga bolagen!"
Oppositionen kastar tillbaka bollen, "kull NI har den!"

Regeringen: 
"Ha haaaa, ni har ju er sosse Wanja Lundby-Wedin alias alla vd:ars jättevåta dröm, som godkänt miljoners miljoners i pension- bonus- ersättningar så pensionstagarna i AMF får lägre pension!" 
Regeringen kastar tillbaka bollen, "kull NI har den!"

Oppositionen:
"Ha ha haaa... eh... plutta er, för vi-vi ska-ska minsann höja skatterna så det blir jätterättvist för alla!" 
Oppositionen kastar tillbaka bollen men missar regeringen och bollen rullar ner i sandlådan. Politikerna kastar sig stojande ner i sanden. Och så vitt jag vet så sitter de där och leker än i dag och kommer så att göra i alla sina dagar (det vill säga tills det är val igen, för då är det dags för Rappakalja). Och de är lyckliga.



Inga kommentarer: